Opona jest tym elementem napędu samochodowego, który wchodzi w kontakt bezpośredni z powierzchnią. Bezkolizyjna oraz bezproblemowa jazda dostosowana do istniejących na drodze warunków, przede wszystkim zależy rzeczywiście od jakości oraz wyboru odpowiednich opon. Nad ich budową najczęściej się nie zastanawiamy, ale ta wiedza przyda się każdemu, zwłaszcza że każdy składnik opony oraz jego wykonanie decyduje o jej wartościach.
Podstawowe elementy każdej opony (sprawdź mega ofertę wypełnianie opon
http://www.interchemol.com.pl/produkty/wypelnianie-opon) to:
bieżnik, osnowa, opasanie oraz stopka. Pierwsza z wymienionych rzeczy bezpośrednio styka się z powierzchnią
drogi, jego wartość jest o tyle istotna, że jest odpowiedzialna za przyczepność do podłoża. W inny sposób zarysowuje się rzeźba bieżnika innym z typów opon: te na zimę przystosowane do poruszania się po
śniegu i powierzchniach, na których łatwo wpaść w poślizg będą zupełnie inaczej wyprofilowane od tych w oponach sportowych czy na lato Osnową są warstwy potocznie zwanego kordu, czyli specjalnego włókna, często z wiskozy albo poliamidowego. Warstwy układają są w różny sposób w zależności od przeznaczenia opony. Osnowa to warstwa , która wzmacnia konstrukcję opony.
Następnym elementem, również wykonanym z kilku części kordu, jest tzw. opasanie, to specjalistyczny materiał ułożony na obwodzie opony, którego celem jest dodanie sztywności strony czołowej opony i utrzymanie kształtu jest to zabezpieczenie przed odkształceniami na skutek sił działających na oponę w czasie jej używania. I wreszcie część opony, przylegająca do
felgi, zwana jest stopką . Robi się ją z drutów wzmacniających. Stopka jest miejscem o tyle ważnym, iż odpowiada za dobre utrzymanie opony na feldze.